Skip to main content

Artikel · 25.08.2021

Hvilke krav er der til konkurrencer på Facebook og Instagram?

Virksomheder må gerne afholde konkurrencer på Facebook og Instagram, men de skal være opmærksomme på gældende lovgivning, bl.a. hvordan tagging må bruges. Forbrugerombudsmanden har netop politianmeldt en virksomhed, der krævede at deltagerne skulle tagge deres venner for at deltage i konkurrencen. Spørgsmålet er, hvilke regler der egentlig gælder for konkurrencer på sociale medier, og om man må opfordre deltagere til at tagge deres venner?

I den nævnte sag havde en virksomhed gennem et år afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor der blev stillet krav om, at deltagerne skulle tagge deres venner for at deltage. I Facebook-opslagene kunne der for eksempel stå:

(…) for at deltage skal du:

  • Like opslaget
  • Tagge hvem du vil dele præmien med
  • Like vores Facebookside
  • Følge vores profil på Instagram

Spamforbuddet: Man må ikke kræve tagging

Forbrugerombudsmanden udtalte, at en sådan konkurrence er i strid med spamforbuddet i markedsførings-loven, fordi den taggede Facebook-bruger får en notifikation, når tagget sker i konkurrenceopslaget. Denne notifikation henviser den taggede bruger direkte til virksomhedens konkurrence, og forbrugerombudsmanden mener derfor, at den er sendt på vegne af virksomheden. Direkte henvendelser fra virksomheder betegnes som spam, så længe modtageren ikke har givet samtykke til at modtage henvendelsen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Ifølge markedsføringsloven har enhver ret til selv at bestemme, hvem de vil modtage reklame fra, og derfor må en virksomhed ikke sende fx notifikationer på sociale medier uden først at indhente modtagerens samtykke til det. Virksomheder må heller ikke få andre til det på virksomhedens vegne. At de sociale medier giver nem adgang til det, gør det ikke lovligt for virksomhederne.”

Konklusionen er, at virksomheder ikke må kræve, at deltagerne tagger deres venner, når der afholdes konkurrencer på Facebook og andre sociale medier.

Spørgsmålet er derfor hvad man som virksomhed i stedet kan gøre for at skabe opmærksomhed omkring en konkurrence på de sociale medier. Må man for eksempel kræve, at opslaget skal likes? At virksomhedens Facebook- og Instagramside likes? At deltagerne ’tjekker ind’ hos den pågældende virksomhed? Og må man, i stedet for at kræve at deltagerne tagger deres venner, opfordre dem til det eller spørge deltagerne hvem de vil dele præmien med?

Forbrugerombudsmanden har ikke udtalt sig konkret om ovenstående spørgsmål, og derfor må det afklares på baggrund af reglerne i markedsføringsloven.

Det er lovligt at opfordre til at like et konkurrenceopslag

Det vil som udgangspunkt ikke være i strid med spamreglerne, hvis man kræver, at virksomhedens Facebook- eller Instagramside samt selve konkurrenceopslaget likes. Det skyldes, at Facebook og Instagram ikke systematisk udsender notifikation om at sider eller opslag likes. Deltagernes venner får derfor ikke en direkte henvendelse. Det samme gør sig gældende, hvis man kræver at deltagerne ’tjekker ind’ hos virksomheden.

Spørgsmålet om man, i stedet for at kræve et tag, kan opfordre deltagerne til at tagge, hvem de vil dele præmien med, afhænger af det specifikke opslag. Principielt vil en sådan formulering ikke stride mod spamreglerne, fordi tagget ikke er en betingelse for at deltage i konkurrencen.

Et mudret billede

Der er dog stor risiko for, at de fleste deltagere ikke nærlæser opslaget, og der opstår tvivl om, hvorvidt det er et krav, at de tagger en ven. Denne tvivl giver et mudret billede af de konkrete konkurrencebetingelser og kan medføre, at deltagerne tagger deres venner for at være på den sikre side. Dette kan, udover at skabe mulig irritation hos de taggede venner, risikere at tiltrække sig Forbrugerombudsmandens opmærksomhed.

Indtil vi har fået en endelig afklaring i praksis, anbefaler vi derfor, at man sørger for tydeligt og klart at opliste betingelserne for at deltage i konkurrencen, samt at man ikke gør det til en betingelse, at deltagerne skal tagge deres venner.

Hvis man spørger deltagerne, hvem præmien skal deles med, bør det på samme måde tydeligt fremgå, at svaret ikke er en betingelse for at deltage i konkurrencen.

Husk også Facebooks og Instagrams egne regler

Herudover skal Facebooks og Instagrams egne regler omkring konkurrencer iagttages. Disse dikterer blandt andet, at man skal gøre det klart, at Facebook og Instagram på ingen måde har noget med konkurrencen at gøre, samt at den hverken er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook og Instagram.

Vi har flere specialister på området og er klar til at rådgive dig om de juridiske og lavpraktiske aspekter af konkurrencer på sociale medier.

Hvis du interesserer dig for markedsføring på sociale medier, så kan vi anbefale denne artikel, som omhandler den nye (fra april 2021) vejledning om targeting på sociale medier. 

Du kan også læse mere om, hvilke regler, der gælder for brug af billeder på sociale medier.

Hvis du har en konkret problemstilling om markedsføring på sociale medier - eller andre steder - så er du altid velkommen til at kontakte os, vi er klar til at hjælpe.

Udfyld formularen og lad os kontakte dig

Patrade A/S er dataansvarlig og behandler dine personoplysninger fortroligt og alene for at behandle og besvare din henvendelse via telefon eller e-mail. Hvis henvendelsen besvares af en medarbejder fra Patrade Legal Advokatanpartsselskab, hvilket vil blive oplyst eller fremgå af e-mailautosignaturen, er dette selskab imidlertid dataansvarlig. Læs mere i vores privatlivspolitik, herunder hvordan du udøver dine rettigheder, eksempelvis retten til indsigt.