Af advokat Simon Gjern Pedersen
Arlas kampagne
Siden 2020 har Arla markedsført flere af sine mælkeprodukter under udsagn som ”CO2 neutral”, ”netto nul klimaaftryk” og ”klimaneutral”.
Betragtningen bag udsagnene er, at den uundgåelige CO2-udledning i forbindelse med produktionen af mælkeprodukterne kompenseres ved klimakreditter, som Arla køber i afskovningsprojekter i bl.a. Brasilien og Indonesien. Dermed skal de fredede og plantede skovarealer kompensere for den udledte CO2 ved at optage og lagre en tilsvarende mængde CO2 på sigt.
I 2021 fandt Fødevarestyrelsen i Danmark ellers, at kampagnen ikke udgjorde greenwashing. Frifindelsen skyldtes ifølge Fødevarestyrelsen, at kampagnen oplyste forbrugerne på klar og let forståelig vis om, at CO2-neutraliteten er opnået med kompensation fra klimakreditter, og at informationen på emballagen var tilstrækkelig til, at gennemsnitsforbrugeren kunne forstå kompensationsordningen.
Derudover fandt Fødevarestyrelsen, at Arla havde tilstrækkelig dokumentation for kompensationsordningens effektivitet.
Arla trak dog kampagnen tilbage i 2022 grundet den massive kritik fra offentligheden. Fødevarestyrelsens afgørelse er appelleret, og appelafgørelsen ventes fortsat.
Kampagnen udgør ulovlig greenwashing i Sverige
Den svenske forbrugerombudsmand sagsøgte tilbage i 2021 Arla med påstand om, at kampagnen udgør greenwashing, og nu har den svenske den svenske Patent- og Markedsret altså givet Forbrugerombudsmanden medhold.
Ifølge retten vildleder kampagnen forbrugerne til at tro, at produkterne slet ikke udleder CO2, eller at Arla i hvert fald har kompenseret fuldt ud for den CO2-udledning og klimapåvirkning, som produkterne har medført.
Det fandtes heller ikke bevist, at kompensationsordningen faktisk kompenserer for den udledte CO2. Ifølge flere eksperter har ordningen en usikker klimaeffekt, hvilket bl.a. skyldes, at den kompenserende CO2-lagring potentielt ligger mange årtier ude i fremtiden, at der ikke er taget højde for naturskabt nedbrænding af skovene, og at skovrydningen blot rykker andre steder hen end den fredede skov.
Kampagnen blev dermed dømt ulovlig i Sverige, og Arla idømtes en bøde ved fremtidig gentagelse.
Læs vores artikel: Hvornår er klima- og miljøudsagn vildledende?
Dommens betydning for danske virksomheder
Selvom dommen kun har direkte effekt i Sverige, er det højst sandsynligt, at lignende sager vil få samme udfald i Danmark. Dermed er dommen et vigtigt skridt i fastlæggelsen af praksis omkring lovlig brug af miljø- og bæredygtighedsudsagn, som erhvervslivet herhjemme savner.
Mange virksomheder benytter sig af klimakompensationsordninger med henblik på at gøre sine forretninger grønnere. Den svenske dom understreger, at man ikke på denne baggrund alene må markedsføre sine produkter som CO2-neutrale.
Dommen giver i denne forbindelse anledning til at understrege budskabet fra den danske forbrugerombudsmand om at være så konkret som muligt i sin markedsføring af grønne udsagn – og i sin markedsføring generelt. Fælden klapper det sekund, at man påstår mere, end man kan dokumentere.
Det er derfor stadig muligt at oplyse om brugen af klimakreditter i sin markedsføring som et grønt tiltag, men markedsføringen bør bestå af konkrete, dokumenterbare påstande fremfor afledte følgevirkninger, der ikke endnu kan dokumenteres.
Hvordan undgår man greenwashing?
Vi har identificeret nogle områder, som vi anbefaler, at du er særligt opmærksom på. Det kan fx være at undgå grafik og figurer, der utilsigtet kan kommunikere grønne udsagn.
Se hvilke 6 områder, du skal være særligt opmærksom på.
Vi anbefaler desuden, at du orienterer dig om reglerne i Forbrugerombudsmandens kvikguide. Vi har lavet en artikel, der opsummerer indholdet i kvikguiden med fokus på de nye ting.
Læs om kvikguiden til at undgå greenwashing.
Hvem kan rådgive om at undgå greenwashing?
Hvis du har brug for rådgivning i forbindelse med ovenstående fokusområder, så kontakt advokat Simon Gjern Pedersen. Simon er advokat med speciale i immaterial- og markedsføringsret, og han kan både rådgive om planlagte tiltag, men han kan også tjekke eksisterende markedsføring, hvis du er i tvivl om lovligheden af denne.