Skip to main content

Nyhed · 03.01.2022

Undgå greenwashing med Forbrugerombudsmandens nye kvikguide

Med finansloven for 2022 får Forbrugerombudsmanden tilført 28 millioner kr. over fire år for at styrke kampen mod greenwashing. Det vil medføre, at der i højere grad end nogensinde før vil blive grebet ind over for vildledende markedsføring af grønne budskaber.

Nyheden er skrevet af Simon Gjern Pedersen.

I den forbindelse har Forbrugerombudsmanden den 22. december 2021 udsendt en opdateret kvikguide med retningslinjer for markedsføring af grønne budskaber, som virksomhederne skal overholde.

De nye retningslinjer stiller meget strenge krav til bl.a. formulering af – og ikke mindst dokumentation for rigtigheden af – klima- og miljøpåstande, og kravene er derfor noget, som alle virksomheder bør være meget opmærksomme på.

Særligt fremhæves det, at det hyppigt anvendte ord ”bæredygtig” om produkter, ydelser eller virksomheder i sig selv vil være næsten umuligt at bruge uden, at der foreligger ulovlig vildledning. Det samme gælder om andre generelle klima- og miljøudsagn som ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”klimavenlig” og lignende.

Det skyldes, at Forbrugerombudsmanden nu lægger til grund, at forbrugerne ser disse udsagn som udtryk for, at produktet, ydelsen eller virksomheden ikke har en negativ indvirkning på miljøet eller klimaet overhovedet, hvilket i praksis er tæt på umuligt.

Overordnet set understreger de nye retningslinjer vigtigheden af 1) at være så konkret som muligt i sine grønne budskaber, og 2) på effektiv vis at kunne dokumentere rigtigheden heraf med bl.a. klimaregnskaber, livscyklusanalyser og vurderinger fra uafhængige eksperter.

Læs kvikguiden på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Har du brug for hjælp til formulering af grønne budskaber, overholdelse af dokumentationskrav samt vurdering af eksisterende eller kommende markedsføringstiltag?

Kontakt os her