Nyheden er skrevet af advokat Simon Gjern Pedersen.
I den forbindelse har Forbrugerombudsmanden den 22. december 2021 udsendt en opdateret kvikguide med retningslinjer for markedsføring af grønne budskaber, som virksomhederne skal overholde.
De nye retningslinjer stiller meget strenge krav til bl.a. formulering af – og ikke mindst dokumentation for rigtigheden af – klima- og miljøpåstande, og kravene er derfor noget, som alle virksomheder bør være meget opmærksomme på.
Særligt fremhæves det, at det hyppigt anvendte ord ”bæredygtig” om produkter, ydelser eller virksomheder i sig selv vil være næsten umuligt at bruge uden, at der foreligger ulovlig vildledning. Det samme gælder om andre generelle klima- og miljøudsagn som ”miljøvenlig”, ”grøn”, ”klimavenlig” og lignende.
Det skyldes, at Forbrugerombudsmanden nu lægger til grund, at forbrugerne ser disse udsagn som udtryk for, at produktet, ydelsen eller virksomheden ikke har en negativ indvirkning på miljøet eller klimaet overhovedet, hvilket i praksis er tæt på umuligt.
Overordnet set understreger de nye retningslinjer vigtigheden af to ting:
- at være så konkret som muligt i sine grønne budskaber, og
- på effektiv vis at kunne dokumentere rigtigheden heraf med bl.a. klimaregnskaber, livscyklusanalyser og vurderinger fra uafhængige eksperter.
Læs kvikguiden på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
Har du brug for hjælp til formulering af grønne budskaber, overholdelse af dokumentationskrav samt vurdering af eksisterende eller kommende markedsføringstiltag?
Hvornår er klima- og miljøudsagn vildledende?
Vi har samlet nogle eksempler og gode råd, bl.a. en gennemgang af de tre største greenwashing-fælder.