Som det er beskrevet i tidligere nyhedsbreve (se fx artikel om tabletcover fra Samsonite), gælder der for 3D-varemærker et krav om, at mærket skal afvige væsentligt fra det sædvanlige inden for den relevante branche, hvis mærket skal opfylde særprægskravet.
Få svar på, hvilke typer af varemærker, det er muligt at registrere.
I 2021 ansøgte Christian Dior Couture et 3D-varemærke i EU for i klasse 9 og 18:
Ansøgningen blev delvist afslået. EUIPO fandt, at den ansøgte form manglede særpræg, idet den ville anses som ”typisk” i forbindelse med varerne i klasse 9 og 18. EUIPO fandt, at Diors saddelform blot vil blive betragtet som en variant af former på markedet, og at særpræg alene vil være til stede som følge af en kombination af formen og andre elementer, herunder ord og/eller logoer der følger med.
3 overvejelser, du bør gøre dig før valg af navn og logo.
Dior appellerede afgørelsen, men EUIPO’s appelkammer fandt ligeledes, at mærket manglede det fornødne særpræg. Appelkammeret bemærkede, at taskebranchen karakteriseres af en stor variation af former, og at det ansøgte EU-varemærke ikke udgør en væsentlig adskillelse fra disse former. Appelkammeret fastslog således, at mærket ikke kunne registreres for ”Bags, handbags, pouches (leather goods), travel kits (leather goods), toiletry and make-up cases (empty)”, men bemærkede, at ansøgningen kunne føres til registrering for de øvrige varer, som formen ikke mangler særpræg for, herunder briller, læder og dyreskind, brilleetuier, kufferter og rejsetasker, rygsække.
Vores bemærkninger
Afgørelsen er endnu en i rækken af virksomheders mislykkede forsøg på at registrere afbildninger af deres produkter som 3D-varemærker. Som omtalt i tidligere nyhedsbreve er der dog enkelte eksempler på, at 3D-varemærker fører til registrering for det produkt, som afbildningen viser, fx Guerlains registrering af afbildningen af sit læbestiftetui.
Artiklen er skrevet af advokat (H) Mikkel Kleis.
Dommen kan læses her, men vi gør venligst opmærksom på, at den kun er tilgængelig på fransk.