Skrevet af partner og advokat (L) Jonas Rubien.
Jonas har samlet nogle let tilgængelige råd og anbefalinger til dig, der arbejder med varemærker til daglig. Hivs du har brug for lidt basisviden om varemærker inden du læser hans råd, så kan du tjekke vores side om varemærker.
- Tænk rådgivning ind fra start
Det er ærgerligt at forelske sig i et navn eller logo, der ikke kan beskyttes, enten fordi andre bruger det i forvejen, eller fordi det ikke opfylder kravet om særpræg. Læs vores artikel: 3 overvejelser før valg af navn eller logo til et nyt varemærke. - Foretag en grundig forundersøgelse før brug
Inden du lancerer et nyt kendetegn, bør du foretage en varemærkesøgning – så undgår du potentielt at træde andre rettighedshavere over tæerne. Det kan spare mange penge og konflikter. Og nej, en forundersøgelse er ikke en søgning på nettet, det kræver lidt mere. - Registrér varemærket – og gør det tidligt
Undlad at vente til mærket er i brug eller “stor nok en succes”. Tidlig registrering sikrer rettigheder og beskytter investeringen. Husk at beskytte de enkelte elementer i dit brand – altså både de figurlige- og navnemæssige træk, der gør din virksomhed unik. Overvej det territoriale omfang af din beskyttelse tidligt, altså hvilke lande, der er kommercielt interessante og som du ønsker beskyttelse i. Det kan i nogle tilfælde være svært at ansøge på bagkant. - Overvåg markedet aktivt
Et registreret varemærke beskytter dig kun i det omfang, at du rent faktisk bruger og håndhæver det. Foretag aktiv overvågning (for eksempel via varemærkemonitorering) og hav en beredskabsplan klar, hvis der dukker mulige krænkelser op – fx standardiserede advarselsbreve, som kan sendes til krænker. - Brug varemærket korrekt og konsekvent
Forkert brug (fx ændringer i skrivemåde eller logo) kan svække beskyttelsen. Sørg for, at både interne og eksterne parter (for eksempel forhandlere) anvender varemærket ensartet og i overensstemmelse med jeres retningslinjer. Så undgår du såkaldt ”degeneration”, der ultimativt kan betyde, at du fortaber din beskyttelse. - Reagér hurtigt – men proportionalt – på krænkelser
Tidsfaktoren er afgørende i mange sager, især hvis man påtænker at anlægge en forbudssag (det vi i gamle dage kaldte fogedforbud). Men tænk strategisk – ikke alle håndhævelser behøver at være unødigt aggressive i tonen; dels af hensyn til dit omdømme i branchen, dels fordi man aldrig ved hvem man på sigt kunne finde på at indgå et samarbejde med.
Hvordan laver man en varemærkestrategi?
Hvis du har de seks ting i baghovedet, når du arbejder med varemærker, så er du allerede godt i gang. Hvis du vil have professionel rådgivning om et eller flere af punkterne, så er du også meget velkommen til at kontakte en af vores erfarne jurister, for eksempel Jonas, som du finder kontaktdata på nedenfor.