Hvad er vildledende markedsføring?
Vildledende markedsføring kan omhandle information om priser, produktkvalitet, anprisninger, greenwashing mm. Men retsområdet markedsføringsret er et af vores kompetenceområder, og vi har samlet fire gode råd, du som minimum bør følge for at undgå vildledning.
Du kan læse mere om markedsføringsret her.
Bag rådene står advokat (H) Eva Nødskov Aaen. Eva er specialistforfatter til markedsføringsloven, hun underviser i markedsret på Aarhus universitet, samt rådgiver vores kunder om overholdelse af markedsføringsloven. Hun optræder ofte som ekspert i medierne, senest udtalte hun sig til TV2 i en sag om et auktionshus, der på baggrund af vildledende markedsføring, havde modtaget en indskærpelse fra Forbrugerombudsmanden. Læs mere om den sag her.
Hvordan undgår man vildledende markedsføring?
Eva har arbejdet med området i mange år. Hendes bedste råd til at undgå vildledende markedsføring er:
1. Giv ikke urigtige oplysninger.
Det følger af markedsføringsloven at faktiske forhold skal kunne dokumenteres. Det betyder, at man som virksomhed skal kunne dokumentere alle markedsføringsoplysninger. Samtidig må man ikke fremsætte tvetydige udsagn eller giver forbrugerne løfter, som man ikke holder.
Eksempel: Sag om forsikringsselskab, der blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. ”Hvis du får en skade, sætter vi ikke prisen op”, sagde selskabet i en reklame, der blev sendt på tv og på deres YouTube-kanal. Alligevel kunne man finde følgende bestemmelse i selskabets forsikringsbetingelser: ”Vi kan ændre forsikringens pris og dækning med 14 dages varsel efter enhver anmeldt skade.” Selskabet blev af Højesteret idømt en bøde på 16,9 mio. kroner.
Andet eksempel: En virksomhed fik en bøde på 90.000 kroner for at have markedsført solarier med udsagnet ”sund kulør”. Markedsføringen fandt sted på virksomhedens to hjemmesider, i en reklamevideo på YouTube samt på mange af virksomhedens franchisetageres Facebook-sider. Reklamen på YouTube appellerede særligt til unge ved at opbygge et univers med unge kvinder, der blandt andet dyrkede yoga, drak vand og lavede smoothie. Kvinderne gik ind og ud af solariebåse, og det kunne efter Forbrugerombudsmandens vurdering give et indtryk af, at det er sundt at tage solarie, og at brug af solarie kan indgå som en del af en sund livsstil.
2. Oplys altid den fulde pris inkl. gebyrer mm.
Eksempel: TV-udbyder dømt for vildledende markedsføring. TV-udbyderen havde i forskellige medier reklameret for TV-pakker til 99 kroner og 149 kroner om måneden uden at oplyse forbrugerne tilstrækkeligt klart om, at de også skulle betale en halvårlig kortservice på 389 kroner. Oplysningen om den halvårlige kortservice var enten helt udeladt eller alene angivet med væsentligt mindre skrifttyper end oplysningen om den månedlige pris for abonnementerne.
3. Vær særlig opmærksom på markedsføring rettet imod børn og unge, denne MÅ IKKE:
- Indeholde omtale, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol, men heller ikke uegnede produkter. Dette kan fx være tatoveringer, kosmetiske indgreb og sundhedsskadelige produkter.
- Direkte eller indirekte opfordre til vold eller hensynsløs adfærd – eller benytte vold, frygt eller overtro som virkemiddel.
- Udføres på sociale medier, som om profilen tilhører et barn under 15 år, eller anvende børn i markedsføringen med mindre der omtales produkter egnede for børn.
- Opfordre børn til køb af noget produkt overhovedet.
I forhold til børn og unge, opfordrer vi til, at man som virksomhed holder en stram snor i en evt. brug af influenter og spørger Patrade om en samarbejdsaftale eller en politik for brug af influenter. Forbrugerombudsmanden har for tiden stort fokus på dette område.
4. Sørg for at have dokumentation for grønne budskaber
Forbrugerombudsmanden slår hårdt ned på greenwashing, så også her er der grund til at være særligt opmærksom for at undgå greenwashing. Kort og godt kan det koges ned til, at man ikke må markedsføre grønne budskaber – fx miljøudsagn – som ikke kan dokumenteres. Der er naturligvis en del flere nuancer i det, læs mere i vores uddybende artikel: ”Sådan undgår du greenwashing”.
Hvem kan tjekke om markedsføring er vildledende?
Du er altid velkommen til at kontakte en af vores advokater, hvis du har udarbejdet noget markedsføringsmateriale og er i tvivl om, hvorvidt det er inden for lovens rammer. Du kan udfylde kontaktformularen nedenfor, eller du kan kontakte en af vores advokater direkte.