Ofte har startups, iværksættere og opfindere brug for andres hjælp til f.eks. at:
- teste produktet
- producere en prototype
- få markedsført produktet professionelt
De har derfor behov for at samarbejde med eksterne partnere, både for at trække på deres kompetencer og for at rejse kapital. Hvis de ikke allerede på det tidspunkt har sikret sig rettighederne til deres opfindelse eller som minimum har fået samarbejdspartnerne til at underskrive en hemmeligholdelsesaftale, så er der en potentiel risiko for, at andre kan løbe med deres idé, eller at de slet ikke kan komme videre med den, fordi de ikke kan skaffe finansiering. Der kan også være forhindringer på vejen, hvis det navn man har tænkt sig at give produktet allerede er taget af andre.
Læs med her, hvor vi giver råd om valg af navn: "3 overvejelser før valg af navn eller logo til et nyt varemærke".
Tænk beskyttelse af din idé ind tidligt
Mange iværksættere undlader i starten helt at tænke IPR ind i deres projekt, fordi de har en forestilling om, at det koster for mange penge. Men det betyder, at senere – når deres opfindelse er blevet en succes – står de uden den rette beskyttelse, og ideen til deres produkt ligger åben for andre. Derfor kan en gennemtænkt IP-strategi tidligt i opstartsfasen være afgørende for at kunne tiltrække investorer og for den fremtidige succes.
Det er ærgerligt, at nogle lader sig afskrække af en forestilling om, at det er dyrt at beskytte sin idé. Det behøver ikke at koste en bondegård. Der er forskellige former for IP-rettigheder og prisen varierer, alt efter hvad det helt konkret er, der skal beskyttes, i hvor mange lande og hvordan konkurrencesituationen ser ud. Den dyreste rettighed er et patent, men her er det værd at huske, at en patenteringsproces er lang, og hele beløbet skal ikke betales år ét.
Hvordan får jeg tænkt IPR ind i forretningen?
Kontakt en af vores rådgivere, hvis du har brug for hjælp. Selv få timers rådgivning i de indledende faser kan have stor betydning for det videre forløb.
Vi kan hjælpe dig med en række ting, f.eks. hvilken type af rettighed – patent, varemærke, design, eller en kombination – der er relevant for dig.
Vi kan også se, om der er andre, der allerede har registreret eller brugt navnet. Om opfindelsen har nyhedsværdi, om designet kommer for tæt på eksisterende produkter og mange andre ting. Hvis det viser sig, at der er ”frit lejde” hjælper vi med de konkrete ansøgninger. Men begynd med en snak, det koster ikke noget. Vi glæder os til at høre fra dig.